Wikia

De Aes Sedai zijn de vrouwen (en voorheen mannen) die de Ene Kracht kunnen geleiden. Hierdoor hebben ze toegang tot saidar (voor vrouwen) en saidin (voor mannen). Aes Sedai staan bekend als uitstekende politici en hebben een veel grotere levensspanne als normale mensen.

In de Eeuw der Legenden waren er zowel mannelijke als vrouwelijke Aes Sedai. Aan het einde van de Oorlog van de Schaduw echter werd saidin door de aanraking van de Duistere besmet, waardoor alle mannelijke Aes Sedai gedoemd waren om krankzinnig te worden. In hun krankzinnigheid verwoesten deze mannen de wereld. Deze periode staat bekend als het Breken van de Wereld.

Na het breken stichtten de overlevende vrouwelijke Aes Sedai in de stad Tar Valon de Witte Toren. Ze verdeelden zich in de zeven Ajah en kozen een Amyrlin Zetel om hun te leiden als hoogste van alle Aes Sedai. Voor de Trollok-oorlogen hadden de Aes Sedai nog grote macht, maar daarna ging het bergafwaarts: tegenwoordig zijn er minder als 1000 Aes Sedai en zijn veel mensen tegen hen gekant.

Een breuk in de Witte Toren - begonnen door Elaida do Avriny a'Roihan - is het aanzien van de Aes Sedai in de Westlanden nog verder gedaald. In Seanchan worden Aes Sedai beteugeld tot Damane, gevangenen.