Wikia

Elaida do Avriny a'Roihan is een Aes Sedai van de Rode Ajah. Momenteel is ze de Amyrlin Zetel van de Aes Sedai in de Witte Toren, in totaal 294 Aes Sedai. In 999 leidde ze een opstand tegen Siuan Sanche.

Elaida komt uit Morland, uit een lager adelijk huis. Ze was een van de eerste die al na drie jaar van Novice tot Aanvaarde werd verheven. Na haar verheffing tot Aes Sedai koos ze de Rode Ajah. Ze heeft het tallent van Voorspellen.

Lange tijd was ze de raadsvrouw van koningin Morgase Trakand van Andor. Toen er echter onlusten uitbraken in Caemlin en de Verzaker Rahvin - onder de schuilnaam Gaebril - het hart van Morgasse won, keerde Elaida terug naar de Toren. Daar kreeg ze bedenkingen tegen Siuan Sanche, en leidde een opstand tegen haar. Hierbij veroorzaakte ze echter een breuk in de Witte Toren: slechts een derde van de Aes Sedai erkennen haar als Amyrlin.

Elaida als Amyrlin Zetel. Edit

Na haar verheffing begon Elaida een campagne om de geluchtte Aes Sedai terug te laten keren in de Toren. Toen haar gezant Tarna Feir daarin faalde, besloot ze de opstand met geweld neer te slaan.

Ze was verantwoordelijk voor verschillende grote mislukkingen van de Aes Sedai in de Toren:

Verder heeft Elaida de Blauwe Ajah, die in haar geheel uit de Toren vluchtte, ontbonden verklaard. Shemerin, een Aes Sedai van de Gele Ajah, is teruggezet tot Aanvaarde (wat tegen de wet is).

Lange tijd werd ze onderdrukt door Alviarin Freidhen, haar Hoedster der Kronieken. Ondertussen heeft ze zich van de vrouw weten te ontdoen en Tarna Feir tot haar Hoedster benoemd. Ze regeert nu met ijzeren hand over de Toren.